متاورس چیست؟

اگر به نظر می رسد که صحبت های زیادی در مورد متاورس شنیده اید، تنها نیستید. اما اینکه آیا این به آینده اینترنت تبدیل می شود یا فقط یک کلمه کلیدی دیگر در فناوری، مانند هوش مصنوعی یا بلاک چین،است باید دید.

در چند ماه گذشته، بازیکنان فناوری از متای مادر، فیسبوک گرفته تا مایکروسافت، همگی درباره این دنیای مجازی و پتانسیل آن برای کسب و کار خود، از تجارت گرفته تا سرگرمی صحبت کرده اند. بر اساس گزارش شرکت تحلیلی گلوبال دیتا، با تغییر نام فیسبوک به متا در اکتبر گذشته، نام متاورس در تماس های درآمدی سه ماهه چهارم سال 2021 بیش از 135 درصد افزایش یافت.

صحبت در مورد متاورس بسیار شبیه به صحبت کردن در مورد اینترنت در دهه 70 و 80 است. همانطور که بلوک‌های سازنده شکل جدید ارتباط در حال تعیین شدن بود، باعث شد تا حدس و گمان‌هایی درباره شکل ظاهری و نحوه استفاده مردم از آن ایجاد شود. همه در مورد آن صحبت می کردند، اما تعداد کمی از آنها می دانستند که واقعاً چه معنایی دارد یا چگونه کار می کند.

با این حال، با توجه به اینکه متاورس تا سال 2024 به یک بازار 800 میلیارد دلاری تبدیل خواهد شد و غول های فناوری مانند فیس بوک، er، متا، مایکروسافت، اپل و گوگل سرمایه گذاری کلانی برای تحقق آن می کنند، زمان آن رسیده است که بفهمیم متاورس چیست.

بنابراین، متاورس دقیقاً چیست؟

در حالی که این اصطلاح در چند سال اخیر در سراسر جهان شناور بوده است، کلمه “metaverse” در واقع توسط نویسنده نیل استفنسون در رمان علمی تخیلی برف سقوط در سال 1992 ابداع شد. استفنسون در کتاب خود از متاورس به عنوان یک دنیای دیجیتال فراگیر یاد کرد که به موازات دنیای واقعی وجود دارد. اما در سال 2022، کارشناسان هنوز مطمئن نیستند که آیا متاورس  می تواند به چیزی مشابه تبدیل شود یا خیر.

بسیاری از کارشناسان به متاورس به عنوان یک مدل سه بعدی از اینترنت نگاه می کنند. اساسا، مکانی موازی با دنیای فیزیکی، جایی که شما زندگی دیجیتال خود را در آن می گذرانید. جایی که شما و افراد دیگر آواتار دارید و از طریق آواتارهایتان با آن ها ارتباط برقرار می کنید. برخی همچنین استدلال می کنند که متاورس به معنای واقعی کلمه هنوز وجود ندارد.

در حال حاضر چگونه به متاورس دسترسی داشته باشم؟

در حالی که در این مرحله هیچ دروازه واحدی برای دسترسی به متاورس وجود ندارد، کارشناسان پیشنهاد می‌کنند سخت‌افزاری را برای غوطه‌ور شدن در این تجربه به دست آورید.

به گفته باگیلی، کارشناس امنیت سایبری، ساختار متاورس در حال حاضر شبیه به اپ استور اپل است. در این مرحله، شما چندین پلتفرم دارید که تجربیاتی در واقعیت مجازی، واقعیت افزوده و واقعیت توسعه یافته ارائه می‌دهند، که مانند برنامه‌های مختلفی هستند که می‌توانید از اپ استور دانلود کنید. اما هیچ درگاهی وجود ندارد که مردم بتوانند از آن برای دسترسی به آن استفاده کنند، مانند اینکه یاهو در روزهای اولیه خود یک پورتال برای استفاده از اینترنت ایجاد کرد.

این امر منجر به ارائه چندین تجربه سنگین از فناوری، از بازی و فضاهای کاری مجازی گرفته تا سرگرمی های زنده و املاک و مستغلات شده است. این شامل پلتفرم هایی مانند Decentraland، Sandbox، و Roblox می شود.